loading...

مجله آموزشی تعمیرات ابزارآلات

بازدید : 17
يکشنبه 19 شهريور 1402 زمان : 16:07

چه گونه استاتور موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟
استاتور موتورهای یونیورسال رایج دریل‌ها و بخش اعظمی دیگر از ابزارهای شامل یک هسته و دو بوبین یا سیم‌پیچ می‌باشد.

تعمیر باتری دریل شارژی


این دو بوبین هرکدام دارای یک ورودی و خروجی هستند که درمجموع چهار راز خوا‌هیم داشت.
این چهار سیم به دو شکل وارد دیمر می شود. یا چهار سر سیم جداگانه وارد دیمر می شود و یا دو کلاف با هم سری میشود و دو سر سیم وارد دیکر می وشد.
اما بوبین استاتور چه مشکلاتی میتواند داشته باشد؟
دو نقص‌ محتمل است؛ اولیه ضربه فیزیکی که قادر است ناشی از تعمیر ناصحیح آن باشد و یا واکنش روتور به پیشانی بوبین.
دوم سوختن بوبین ها بر اثر عبور جریان زیاد از آنان ناشی از فشار بیشتراز دورازشوخی که به دستگاه وارد شده می‌باشد.

دریل‌ها ممکن می باشد دریل هنگام عمل به‌اصطلاح قفل کند که این عامل قادر است سبب ساز عبور جریان شدیدی از سیم‌پیچ‌ها شود. این جریان شدید حرارتی ایجاد کرد می‌کند که درنهایت سوختگی بوبین را منفعت می دهد.

ترازو حرارت تولیدشده در بوبین با میزان جریان عبوری از آن رابطه مجذور دارند. به عنوان مثالً در حالتی‌که جریان عبوری از بوبین دریل دو برابر خواهد شد حرارت تولیدشده در آن ۴ برابر خواهد شد. این سوختگی باعث تغییر و تحول رنگ سیم‌های بوبین از قرمز‌رنگ به سیاه می‌شود، بوی شارلاک به مشام میرسد و در مواردی دود سفیدی غلیظی از خروجی فن دریل قابل‌دیدن است.

برای عیب یابی شروع چهار سر (ورودی و خروجی هرکدام از دو بوبین) را معین میکنیم.

سپس به کمک دستگاه آوامتر (اهم‌تر در اصطلاح رایج) اهم هر کلاف سیم پیچ را اعمال می دهیم.

درین اهم سنجی مقدار نشان داده‌شده مهم نیست! اندازه‌ای که هر دو بوبین نماد می‌دهند می بایست برابر باشد.

در غیر این صورت یک کدام از بوبین ها (آن‌که مقاومت کمتر داراست یا اینکه هیچ اتصالی علامت نمی‌دهد) وخیم شده و باید ردوبدل گردد.

تست دوم آزمایش اتصال هر یک از دو بوبین با بدنه استاتور می‌باشد.

مانند شرایط بالا یک راز پراپ دستگاه اهم‌تر را به یک سر یکی بوبین ها متصل کرده و راز دیگر پراپ را به بدنه اتصال میدهیم.

در صورت نشانه دادن عددی روی اهم‌متر این مضمون‌ را می دهد که آنسیم پیج از باطن اتصالی کرده و به هسته وصل گردیده‌است.

برای بوبین دوم هم همین آزمایش را تکرار می‌کنیم.

زمانی سیم پیچ بر اثر ضربه پاره می شود یا بر اثر فشار زیاد می سوزد معمولا چنین اتفاقی فیس میدهد.

در صورت سلامت بودن بوبین ها درین مرحله صفحه اهم‌تر مقدار عددی ۱ و یا مقدار OL (Open loop) را نشانه می‌دهد.

چگونه روتور (آرمیچر) موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟
روتور یا آرمیچر دراین‌بین از پیچیدگی بیشتری برخوردار‌است و اکثر زمان ها خرابی‌های موتور یونیورسال مربوط به همین قسمت میباشد.

شروع و بعداز مفتوح کردن روتور اقدام به تست چشمی آن کنید. دقت نمائید که در نصیب کلکتور های آن (تیغه‌های مسی زیر زغال‌ها) اثری از ذوب‌شدگی نباشید.

همچنین شکستگی تیغه‌ها را هم درین قسمت پژوهش فرمائید.

تغییر‌و تحول رنگ سیم از قرمز‌رنگ به سیاه و ذوب شدن لاک و وارنیش های روی آرمیچر قادر است نشانی از سوختن سیم‌پیچ‌های آن باشد.

سه تست برای آرمیچر پیشنهاد میشود که هر سه بوسیله اهم‌متر قابل انجام می‌باشد.

تست اتصال بدنه، تست تیغه‌های اهل یک محل هم و تست ۱۸۰ رتبه.

در تست تیغه‌های کنار هم واحد سنجش مقاومت داخلی فی مابین بوبین های دوتیغه کنار هم‌روی کلکتور سنجیده میشود.

به عنوان مثالً مقاومت تیغه اولیه و دوم، دوم و سوم و الی‌نقطه پایان. درین تست هم‌مقدار عددی اساسی نیست.

تنها مقدار این اعداد باید مشابه یا بسیار نزدیک به هم باشند. در انواع خاصی از سربندی دو عدد نشان داده می‌گردد که تکرار می‌گردد.

در تست ۱۸۰ جايگاه دوتیغه مقابل هم با اهم‌متر تست میگردد. برای این تست می‌توانید تیغه‌ها را شماره گذاری نمائید و با یافتن تیغه‌های مقابل هم تست را جاری ساختن دهید. درین تست هم‌مقدار عددی اساسی نیست و مقادیر نشانه داده‌شده می بایست یکسان باشند.

تست سوم مانند تست بدنه در استاتور می‌باشد.

یک سر پراپ (منظور از پراپ سرسوزنی شکل برای تست در اهم‌متر می‌باشد) به بدنه روتور و سر دیگر به تک‌تک تیغه‌های کلکتور متصل می‌شود.

در شرایط سالم بودن سیم‌پیچی درین تست، هیچ اتصالی در بین بدنه و تیغه‌ها نباید برقرار گردد و اهم متر هیچ عددی را نباید علامت دهد.

چه گونه استاتور موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟
استاتور موتورهای یونیورسال رایج دریل‌ها و بخش اعظمی دیگر از ابزارهای شامل یک هسته و دو بوبین یا سیم‌پیچ می‌باشد.

تعمیر باتری دریل شارژی


این دو بوبین هرکدام دارای یک ورودی و خروجی هستند که درمجموع چهار راز خوا‌هیم داشت.
این چهار سیم به دو شکل وارد دیمر می شود. یا چهار سر سیم جداگانه وارد دیمر می شود و یا دو کلاف با هم سری میشود و دو سر سیم وارد دیکر می وشد.
اما بوبین استاتور چه مشکلاتی میتواند داشته باشد؟
دو نقص‌ محتمل است؛ اولیه ضربه فیزیکی که قادر است ناشی از تعمیر ناصحیح آن باشد و یا واکنش روتور به پیشانی بوبین.
دوم سوختن بوبین ها بر اثر عبور جریان زیاد از آنان ناشی از فشار بیشتراز دورازشوخی که به دستگاه وارد شده می‌باشد.

دریل‌ها ممکن می باشد دریل هنگام عمل به‌اصطلاح قفل کند که این عامل قادر است سبب ساز عبور جریان شدیدی از سیم‌پیچ‌ها شود. این جریان شدید حرارتی ایجاد کرد می‌کند که درنهایت سوختگی بوبین را منفعت می دهد.

ترازو حرارت تولیدشده در بوبین با میزان جریان عبوری از آن رابطه مجذور دارند. به عنوان مثالً در حالتی‌که جریان عبوری از بوبین دریل دو برابر خواهد شد حرارت تولیدشده در آن ۴ برابر خواهد شد. این سوختگی باعث تغییر و تحول رنگ سیم‌های بوبین از قرمز‌رنگ به سیاه می‌شود، بوی شارلاک به مشام میرسد و در مواردی دود سفیدی غلیظی از خروجی فن دریل قابل‌دیدن است.

برای عیب یابی شروع چهار سر (ورودی و خروجی هرکدام از دو بوبین) را معین میکنیم.

سپس به کمک دستگاه آوامتر (اهم‌تر در اصطلاح رایج) اهم هر کلاف سیم پیچ را اعمال می دهیم.

درین اهم سنجی مقدار نشان داده‌شده مهم نیست! اندازه‌ای که هر دو بوبین نماد می‌دهند می بایست برابر باشد.

در غیر این صورت یک کدام از بوبین ها (آن‌که مقاومت کمتر داراست یا اینکه هیچ اتصالی علامت نمی‌دهد) وخیم شده و باید ردوبدل گردد.

تست دوم آزمایش اتصال هر یک از دو بوبین با بدنه استاتور می‌باشد.

مانند شرایط بالا یک راز پراپ دستگاه اهم‌تر را به یک سر یکی بوبین ها متصل کرده و راز دیگر پراپ را به بدنه اتصال میدهیم.

در صورت نشانه دادن عددی روی اهم‌متر این مضمون‌ را می دهد که آنسیم پیج از باطن اتصالی کرده و به هسته وصل گردیده‌است.

برای بوبین دوم هم همین آزمایش را تکرار می‌کنیم.

زمانی سیم پیچ بر اثر ضربه پاره می شود یا بر اثر فشار زیاد می سوزد معمولا چنین اتفاقی فیس میدهد.

در صورت سلامت بودن بوبین ها درین مرحله صفحه اهم‌تر مقدار عددی ۱ و یا مقدار OL (Open loop) را نشانه می‌دهد.

چگونه روتور (آرمیچر) موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟
روتور یا آرمیچر دراین‌بین از پیچیدگی بیشتری برخوردار‌است و اکثر زمان ها خرابی‌های موتور یونیورسال مربوط به همین قسمت میباشد.

شروع و بعداز مفتوح کردن روتور اقدام به تست چشمی آن کنید. دقت نمائید که در نصیب کلکتور های آن (تیغه‌های مسی زیر زغال‌ها) اثری از ذوب‌شدگی نباشید.

همچنین شکستگی تیغه‌ها را هم درین قسمت پژوهش فرمائید.

تغییر‌و تحول رنگ سیم از قرمز‌رنگ به سیاه و ذوب شدن لاک و وارنیش های روی آرمیچر قادر است نشانی از سوختن سیم‌پیچ‌های آن باشد.

سه تست برای آرمیچر پیشنهاد میشود که هر سه بوسیله اهم‌متر قابل انجام می‌باشد.

تست اتصال بدنه، تست تیغه‌های اهل یک محل هم و تست ۱۸۰ رتبه.

در تست تیغه‌های کنار هم واحد سنجش مقاومت داخلی فی مابین بوبین های دوتیغه کنار هم‌روی کلکتور سنجیده میشود.

به عنوان مثالً مقاومت تیغه اولیه و دوم، دوم و سوم و الی‌نقطه پایان. درین تست هم‌مقدار عددی اساسی نیست.

تنها مقدار این اعداد باید مشابه یا بسیار نزدیک به هم باشند. در انواع خاصی از سربندی دو عدد نشان داده می‌گردد که تکرار می‌گردد.

در تست ۱۸۰ جايگاه دوتیغه مقابل هم با اهم‌متر تست میگردد. برای این تست می‌توانید تیغه‌ها را شماره گذاری نمائید و با یافتن تیغه‌های مقابل هم تست را جاری ساختن دهید. درین تست هم‌مقدار عددی اساسی نیست و مقادیر نشانه داده‌شده می بایست یکسان باشند.

تست سوم مانند تست بدنه در استاتور می‌باشد.

یک سر پراپ (منظور از پراپ سرسوزنی شکل برای تست در اهم‌متر می‌باشد) به بدنه روتور و سر دیگر به تک‌تک تیغه‌های کلکتور متصل می‌شود.

در شرایط سالم بودن سیم‌پیچی درین تست، هیچ اتصالی در بین بدنه و تیغه‌ها نباید برقرار گردد و اهم متر هیچ عددی را نباید علامت دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 235
  • بازدید سال : 1115
  • بازدید کلی : 1607
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی